We hebben er allemaal wel eens van gehoord, VR, oftewel Virtual Reality. Het klinkt erg cool, maar hoe zet ik het in de praktijk in voor mijn specifieke businesscase? Voordat we ons storten op de 5 gratis tips wil ik eerst toelichten wat VR nou eigenlijk is en hoe deze techniek zich heeft ontwikkeld.
De achtergrond van VR
Virtual Reality betekend in het Nederlands; virtuele werkelijkheid. Doordat de gebruiker volledig onder wordt gedompeld in een virtuele omgeving en daarbij de vrijheid heeft om rond te kijken en/of te lopen, worden de natuurlijke zintuigen voor de gek gehouden. De eerste ‘fully immersive’ experimenten met VR vonden al rond 1950 plaats. Met ‘fully immersive’ wordt bedoeld dat de gebruiker volledig opgaat in de virtuele werkelijkheid. Hier hebben we dan ook het basis principe wat VR onderscheid van AR (augumented reality) en MR (mixed reality), namelijk dat de gebruiker bij VR dus volledig opgaat in de virtuele omgeving. Vanaf 2011 komt VR in een stroomversnelling dankzij Lucky Palmer, de oprichter van Oculus. Inmiddels is VR een volwassen techniek die ontzettend veel bij kan dragen aan beleving in het bedrijfsleven.
Innovatie
Veel bedrijven grijpen naar VR en AR tools om te laten zien dat ze innovatief zijn. Dit is niet per definitie verkeerd, maar dat moet niet enkel de drijfveer zijn. Als dat alleen het uitgangspunt is dan beland deze tool na een korte tijd onder een hoop virtuele stof en zal er enkel een stukje publiciteit mee gegenereerd worden. VR wordt momenteel nog door veel mensen onterecht als een nice-to-have tool beschouwd. Het is echter veel meer dan dat!
5 tips!
En dan nu de vijf tips waar we deze blogpost voor hebben bezocht. Ik zal je niet langer in spanning houden, hier zijn ze dan!
In de inleiding is er al wat aandacht aan dit punt besteed. Veel bedrijven grijpen naar VR en/of AR om zich als innovatief te profileren. Op zichzelf niets mis mee, maar door VR als een functionele en uitbreidbare tool in te zetten wordt het rendement vele malen hoger. Vaak zijn er in bedrijven processen aanwezig die middels VR ontzettend goed verbeterd of aangevuld kunnen worden. Door een dergelijk proces beet te pakken en een heldere probleemstelling te formuleren rondom de grond van het probleem kan de meerwaarde van VR (of AR) bloot worden gelegd. VR kan veel geld besparen en opleveren, mits het op de juiste wijze wordt toegepast en vermarkt.
Kijk goed om je heen en leer van de fouten die andere bedrijven hebben gemaakt. Zij hebben tenslotte hier het leergeld al voor betaald. Bezoek (technologische) inspiratie evenementen of laat een inspiratie sessie houden binnen je bedrijf. Wij komen graag langs om met het management of met werknemers te brainstormen.
Vraag hier de gratis inspiratiesessie aan
De wereld van VR en AR kan erg overweldigend zijn. Laat je daarom bijstaan door een professional. Wij kunnen als professionals vaak erg goed bijdragen in het ontstaan van ideeën en toepassingen die bedrijfsprocessen verbeteren of versterken.
Vraag een vrijblijvend gesprek aan
Het klinkt zo lekker cliché, maar toch is het erg belangrijk wanneer je VR overweegt te adopteren. Wij zijn als mens gewend om ons binnen de beperkingen van het dagelijkse leven te bewegen. Echter in de virtuele wereld zijn deze grenzen er vrijwel niet. Gaan we bijvoorbeeld aan een virtuele winkel beginnen, laat dan de beperkingen van een fysieke winkel los. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar een goede brainstormsessie kan al wonderen doen.
Eén van de grootste misverstanden over VR is dat het alleen maar weg is gelegd voor de grotere bedrijven omdat het zo duur zou zijn. Laten we je nou snel uit die illusie halen, want bij ons is een all-in VR set-up al mogelijk vanaf € 995,- incl. applicatie en VR bril! Doordat we VR met een lage instap aanbieden kan er heel goed opbouwend worden gewerkt. Begin met een eenvoudige applicatie en stippel vervolgens de route uit om deze uit te breiden/upgraden.